درس (٦) امام شناسي/اسامي والقاب امام قسمت اول
درس  ششم امام شناسي
 
مهدیا !
 
سر عاشق شدنم لطف طبیبانه ی توست 
 
ورنه عشق تو كجا این دل بیمار كجا 
 
كاش در نافله ات نام مرا هم ببری 
 
كه دعای تو كجا عبد گنه كار كجا .
 
 
 @اسامي و کنیه ها و القاب امام قسمت اول 
 
ابو القاسم (هم کنیه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم))، ابو عبد اللّه، ابا صالح که
 
مرحوم نورى ابو ابراهیم، ابو الحسن وابو تراب را نیز از کنیه هاى ایشان شمرده است.
 
در اینجا به ذکر پاره اى عناوین وصفات که در ضمن زیارتهاى مختلفه وادعیه مربوط به
 
حضرت مهدى (علیه السلام) مورد تصریح قرار گرفته است اشاره داریم،
 
با این امید که دقّت وتأمّلى در آنها، ما را با شئونات مختلفه آن بزرگوار آشنا ساخته ومقاماتى 
 
را که غالباً از لسان معصومین(علیهم السلام) در ضمن این دعاها وزیارتها براى امام دوازدهم 
 
(علیه السلام) بر شمرده شده براى مان روشن تر سازد.
 
قابل ذکر اینکه تمام این عناوین واوصاف بطور خاص در مورد حضرت مهدى (علیه السلام)
 
 وارد گردیده، اگرچه بسیارى از آنها در مورد سایر امامان بزرگوار اسلام (علیهم السلام)
 
نیز مى تواند مصداق داشته باشد.
 
دیگر اینکه، آنچه ذکر مى شود نه به ادّعاى اسم یا لقب آن حضرت، بلکه به عنوان بهره ورى
 
از تعابیر موجود در نصوص زیارت ودعاست، اعم از اینکه واژه اى مفرد یا جمله اى توصیفى 
 
باشد.
 
بقیّة اللّه: باقیمانده خدا در زمین.
 
خلیفة اللّه: جانشین خدا در میان خلایق.
 
وجه اللّه: مظهر جمال وجلال خدا، سمت وسوى الهى که اولیاى حق رو به او دارند.
 
باب اللّه: دروازه همه معارف الهى، درى که خدا جویان براى ورود به ساحت قدس الهى،
 
قصدش مى کنند.
 
داعى اللّه: دعوت کننده الهى، فرا خواننده مردم به سوى خدا، منادى راستین هدایت الى اللّه.
 
سبیل اللّه: راه خدا، که هرکس سلوکش را جز در راستاى آن قرار دهد سر انجامى جز هلاکت 
 
نخواهد داشت.
 
ولى اللّه: سر سپرده به ولایت خدا وحامل ولایت الهى، دوست خدا.
 
حجة اللّه: حجّت خدا، برهان پروردگار، آن کس که براى هدایتِ در دنیا، وحسابِ در آخرت به
 
او احتجاج مى کنند.
 
 منبع :نجم الثاقب، از صفحه ۵۵ تا ۱۳۲٫
 
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلني من أعوانه وأنصاره آمين
 
با هر نامی می خواهی بخوانش ، مهم این است که او تو را با چه نامی می شناسد
 


:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : چهار شنبه 30 مرداد 1392
درس (٥)امام شناسي /امام دراحاديث قدسي
درس پنجم امام شناسي
 
الهي : 
 
تشنگان انتظار به هر نوعي شده مي خواهند خود را سيراب کنند، اما سيراب نمي شوند ،
 
چونکه عطش منتظران فقط با « ظهور» رفع مي شود . 
 
@حضرت مهدى (عج) در احادیث قدسى:
 
ـ خداوند فرمود:
 
 (اى پیامبر! بوسیله تو وپیشوایان از نسل تو بر بندگان خویش رحمت مى آورم، وبه وسیله قائم 
 
از بین شما، زمین خود را با تسبیح وتقدیس وتهلیل وتکبیر وبزرگداشت مقام الوهیّت، آباد
 
مى سازم.وبه وجود او زمین را از دشمنانم پاک مى کنم وآن را میراث اولیاى خویش قرار
 
مى دهم، وبه وسیله او کلمه توحید را تعالى بخشیده، کلمه کافران را به سقوط مى کشانم،
 
وبه دست او وبا علم خود سرزمین ها ودل بندگانم را حیاتى تازه مى بخشم وگنج ها وذخیره 
 
هاى پنهان را به مشیت خود برایش آشکار مى سازم.وبا اراده خود او را بر نهانى ها ومکنونات
 
 قلبى دیگران آگاه مى گردانم وبا فرشتگان خود او را یارى مى رسانم تا در اجراى فرمان
 
من وتبلیغ دین من مددکار او باشند. او به حقیقت ولىّ من است وبه راستى هدایتگر بندگان من 
 
مى باشد). بحار الأنوار ج ۵۱ ص ۶۶٫
 
امام باقر (علیه السلام) در وجه نامگذارى حضرت (مهدى (علیه السلام)) به (قائم آل محمد 
 
(صلى الله علیه وآله وسلم)) حدیثى قدسى روایت فرمود:
 
 (زمانى که جدم حسین که صلوات خدا بر او باد به شهادت رسید، فرشتگان با گریه وزارى
 
به درگاه خداوند عزوجلّ نالیدند وگفتند:
 
 پروردگارا! آیا از آنان که برگزیده وفرزند برگزیده تو را، وامام انتخاب شده از بین خلق را 
 
کشتند، در مى گذرى؟!
 
خداوند به آنان وحى فرمود که:
 
 (فرشتگان من آرام گیرید. سوگند به عزّت وجلالم که از آنان انتقام مى گیرم اگرچه بعد از 
 
گذشت زمانى طولانى باشد). سپس فرزندان از نسل حسین (علیه السلام) را که پس از او
 
به امامت مى رسند به ملائکه نشان داد وآنان شاد شدند.
 
در بین این پیشوایان، یک نفرشان به نماز ایستاده بود (فإذا احدهم قائم یصلّى فقال اللّه عزّ 
 
وجلّ: بذلک القائم أنتقم منهم).
 
خداوند عزّ وجلّ فرمود:
 
به وسیله آن (قائم) از دشمنان وقاتلان حسین (علیه السلام) انتقام مى گیرم.
(مدرک پیش صفحه ۲۹٫)
 
سايت موعود شناسی و پاسخ به شبهات
 
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلنی من أعوانه وأنصاره آمين 
 


:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : چهار شنبه 30 مرداد 1392
امام شناسي(٤) امام دركلام ديگران
درس چهارم امام شناسي
 
خوشتر آن باشد كه سرّ دلبران 
 
گفته آيد در حديث ديگران
 

@ امام مهدي علیه السلام در نگاه ديگران

 
موضوع امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و قيام و انقلاب جهاني او نه تنها در 
 
كتاب‌هاي شيعه بلكه در فرهنگ اعتقادي ساير فرقه‌هاي اسلامي نيز بيان گرديده و درباره آن
 
به طور گسترده گفتگو شده است.
 
آنان نيز به وجود و ظهور مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) كه از دودمان پاك پيامبر
 
(صلي الله عليه و آله وسلم) و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا(عليها السلام)( 1 ) است
 
معتقدند براي آشكار شدن ميزانِ باور اهل سنّت به مهدي موعود(عجل الله تعالي فرجه الشريف) 
 
بايد به آثار دانشمندان بزرگ ايشان مراجعه كرد. بسياري از مفسّران سنّي در كتاب‌هاي 
 
تفسيري خود تصريح كرده‌اند كه بعضي از آيات قرآن به ظهور حضرت مهدي(عجل الله تعالي 
 
فرجه الشريف) در آخرالزّمان اشاره دارد مانند فخر رازي( 2 ) و قرطبي( 3 ).
 
همچنين اكثر محدثان ايشان، احاديث مربوط به امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)
 
 را در كتاب‌هاي خود آورده‌اند كه در ميان آنها، معتبرترين كتاب‌هاي اهل سنّت وجود دارد
 
مانند «صحاح ستّه»( 4 ) و مُسند احمدبن حنبل پيشواي مذهب حنبلي.
 
بعضي ديگر از دانشمندان اهل سنّت در گذشته و حال، كتاب هايي مستقل در موضوع امام 
 
مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) نوشته‌اند مثل ابونعيم اصفهاني در مجموعه الأربعين 
 
(چهل حديث) و سيوطي در كتاب «العرف الوردي في اخبار المهدي(عجل الله تعالي فرجه 
 
الشريف).
 
نكته قابل توجه اينكه، بعضي از علماي اهل سنّت در مقام دفاع از عقيده مهدويت و ردّ منكران 
 
اين عقيده، كتاب و مقاله نوشته‌اند و با بيانات علمي و شواهد روائي، جريان امام مهدي را از 
 
امور قطعي و غيرقابل انكار دانسته‌اند همچون «محمد صديق مغربي» كه در ردّ گفتار «ابن 
 
خلدون» كتابي نگاشته و به سختي از او انتقاد كرده است.( 5 )
 
اينها نمونه هايي از موضع اهل سنّت در برابر مسئله مهدويت است.
 
در پايان اين بخش از ميان صدها روايت، تنها دو روايت نقل مي‌كنيم كه در كتاب‌هاي مشهور
 
و مورد اعتماد اهل سنّت آمده است:
 
پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله وسلم) فرمود:
 
«اگر ازعمر دنيا تنها يك روز مانده باشد حتماً خداوند آن روز را طولاني كند تا آنكه مردي
 
از خاندان مرا در آن برانگيزد كه هم نام من است.»( 6 )
 
و نيز آن حضرت فرمود:
 
«مردي از خاندان من قيام مي‌كند كه در نام و سيرت شبيه من است. او جهان را[ پر از عدل
 
و داد خواهد كرد همانگونه كه از ظلم و ستم لبريز گشته باشد.»( 7 )
 
گفتني است كه اعتقاد به ظهور مصلح و منجي كه در پايان دنيا ظهور كرده و جهان را پر از 
 
عدل و داد خواهد كرد يك اعتقاد جهاني و همگاني است و پيروان راستين همه اديان آسماني 
 
بر اساس تعاليم كتاب‌هاي ديني خود منتظر قيام آن موعود بزرگ هستند. در كتاب‌هاي مقدّس 
 
زبور، تورات، انجيل و نيز كتاب‌هاي هندوها و زرتشتيان و برهمائيان به ظهور منجي بزرگ 
 
جهان اشاره شده است. البته هر ملتي براي او لقبي مخصوص گفته‌اند. زرتشتيان او را به
 
نام «سوشيانس» يعني نجات دهنده جهان و مسيحيان به نام «مسيح موعود» و يهود به
 
نام «سرور ميكائيلي» مي‌شناسند.
 
بخشي از عبارات «جاماسب نامه» از كتاب‌هاي مقدّس زرتشت چنين است:
 
«پيغمبر عرب، آخر پيغمبران باشد كه در ميان كوه‌هاي مكه پيدا شود... و با بندگان خود چيز 
 
خورد و به روش بندگان نشيند... و دين او اشرف اديان باشد و كتاب او باطل كند همه كتاب‌ها 
 
را... و از فرزندان دختر پيغمبر كه خورشيد جهان و شاه زمان نام دارد،كسي پادشاه شود در 
 
دنيا به حكم يزدان، كه جانشين آخر آن پيغمبر باشد... و دولت او تا به قيامت متصل باشد...»
 
.( 8 )
 
-----------------------------------------------------
1. المستدرك على الصحيحين، ج 4، ص 557.
2. التفسير الكبير، ج 16، ص 40.
3. تفسير القراطبى، ج 8، ص 121.
4. يعنى صحيحهاى شش گانه. صحاح ستّه، عنوان عمومى شش مجموعه بزرگ، از كتب حديث است كه در نزد اهل سنّت، موثق ترين كتابهاى حديث هستند و عبارتند از: «صحيح بخارى، صحيح مسلم، سنن ابوداود، سنن ابن ماجه، سُنن نسائى، جامع ترمذى». اهل سنت، احاديث نقل شده در اين كتابها را، «صحيح» دانسته و سخن پيامبر اكرم9 مى دانند و پس از قرآن كريم، آنها را معتبرترين كتاب مى خوانند.
5. «ابن خلدون» جامعه شناس بزرگ اهل سنّت است و به پاره اى از روايات امام مهدى(عليه السلام)اشكال كرده و آنها را ضعيف شمرده است و با وجود اينكه بعضى از روايات مربوط به حضرت مهدى(عليه السلام) را صحيح دانسته در مسئله مهدويت تشكيك كرده است. «محمّد صديق مغربى» در كتابى با عنوان «ابراز الوهم المكنون من كلام ابن خلدون» سخنان او را رد كرده است.
همچنين «عبدالمحسن بن حمد العباد» در مقاله اى تحت عنوان «الردّ على من كذب بالاحاديث الصحيحه الواردة فى المهدى» به شبهات ابن خلدون پاسخ گفته است.
6. سنن ابوداود، ج 2، ح 4282، ص 106.7. معجم كبير، ج 10، ح 10229، ص 83.
8. اديان و مهدويت، ص 21.
---------
سايت آزمون مجازي مهدويت
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلنی من أعوانه وأنصاره آمين 
 


:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392
امام شناسي (٣)امام درآينه روايات

 

 
درس سوم امام شناسي
 
حكايت مرد صابوني :
 
يك روز كه با هم براي ملاقات امام مي رفتند تاجري مطلب را متوجه شد و اصرار بسيار
 
 زيادي كرد تا او را همراه خود ببرند، بخاطر اصرار زياد آنها قبول كردند و تاجر همراه
 
آنها به راه افتاد. مسيري را گذشتند و ديگر چيزي به رسيدن به محل ملاقات باقي نمانده 
 
بودكم كم هوا ابري شد و باراني شديد شروع به باريدن كرد.آنها ديدند تاجر ايستاده است.
 
به او گفتند چرا راه نمي آيي؟ ديگر فاصله اي به محل ملاقات نمانده است تاجر گفت:
 
 من صابونهاي خود را بر روي پشت بام خانه گذاشته ام تا خشك بشود الان كه
 
باران مي آيد بايد برگردم و آنها را جمع كنم.هر چه اصرار كردند تاجر راضي نشد
 
و از همان جا برگشت.آنها رفتند و بعد از ملاقات حضرت فرمودند:
 
هو رجل صابوني (او مردي صابوني است)
 
 
 @امام در آينة روايات
 
موضوع امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) از موضوعاتي است كه روايات بسياري 
 
درباره آن در اختيار ماست به گونه‌اي كه درباره مراحل مختلف زندگي آن حضرت همچون 
 
ولادت، دوران كودكي، غيبت صغري و كبري، علائم ظهور و روزگار ظهور و حكومت جهاني،
 
 به طور جداگانه احاديثي از پيشوايان ديني موجود است. چنانكه درباره خصوصيات ظاهري و
 
 اخلاقي آن بزرگوار، ويژگي‌هاي دوران غيبت او و فضيلت و پاداش منتظران ظهورش مجموعه
 
 ارزشمندي از روايات داريم و جالب اينكه بسياري از اين روايات هم در كتاب‌هاي شيعه و هم 
 
در آثار اهل سنّت نقل شده است. برخي از اين احاديث «متواتر» است.
 
گفتني است كه يكي از ويژگي‌هاي قابل توجه امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) آن 
 
است كه همه معصومان(عليهم السلام) درباره آن حضرت سخنان نغزي ايراد فرموده‌اند كه 
 
مجموعه‌اي از معارف آگاهي بخش را فراهم كرده است و از اهميت فوق العاده قيام و انقلاب
 
آن پرچمدار عدالت حكايت مي‌كند. مناسب است در اينجا از هر يك از آن پيشوايان بزرگ 
 
روايتي را نقل كنيم:
 
پيامبر گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله وسلم) فرمود:
 
خوشا به حال آن كه مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را ببيند و خوشا حال آن كه او را 
 
دوست بدارد و خوشا حال كسي كه امامت او را باور داشته باشد. 
 
امام علي(عليه السلام) فرمود:
 
«منتظر فرج ]آل محمد(صلي الله عليه و آله وسلم)‌ باشيد و از رحمت خدا نااميد نگرديد به 
 
راستي كه محبوبترين كارها نزد خداوند بزرگ، انتظار فرج است.» 
 
در لوح فاطمه زهرا(عليها السلام) آمده است:
 
«... سپس به خاطر رحمت بر جهانيان سلسله اوصياء را به وجود فرزند امام حسن‌عسكري
 
(عليه السلام) تكميل خواهم كرد؛ كسي كه كمال موسي و شكوه عيسي و صبر ايوب را 
 
داراست...»
 
امام حسن مجتبي(عليه السلام) در ضمن روايتي، پس از بيان برخي از مشكلات زمان
 
 بعد از رسول‌خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) فرمود:
 
«خداوند در آخر الزمان مردي را برمي انگيزد... و او را به وسيله فرشتگان خود پشتيباني 
 
مي‌كند و يارانش را حفظ مي‌كند... و او را بر تمامي ساكنان زمين چيره مي‌سازد..
 
. او زمين را از عدالت و روشنايي و دليل آشكار پر مي‌سازد... خوشا حال آن كه روزگار
 
او را ببيند و سخن او را بشنود.» 
 
امام حسين(عليه السلام) فرمود:
 
«... خداوند به وسيله او امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) زمين را زنده مي‌كند پس از 
 
آن كه مرده باشد و به وسيله او آئين حق را بر تمامي دين‌ها پيروز گرداند هر چند مشركان را 
 
خوش نيايد. براي او غيبتي است كه گروهي در آن از دين باز مي‌گردند و گروهي ديگر بر دين 
 
استوار مي‌مانند... همانا آن كه در غيبت او بر اذيت‌ها و تكذيب‌ها شكيبايي كند؛ مانند كسي 
 
است كه پيش روي رسول خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) با شمشير جهاد كرده باشد.» 
 
امام سجاد(عليه السلام) فرمود:
 
«كسي كه در دوران غيبت قائم ما بر دوستي ما ثابت قدم باشد خداوند پاداش هزار شهيد
 
از شهداي بدر و احد به او عنايت فرمايد.»
 
امام باقر(عليه السلام) فرمود:
 
«زماني بر مردم مي‌آيد كه امامشان غايب شود پس خوشا حال آن‌ها كه در آن زمان بر امر 
 
ولايت ما ثابت بمانند...» 
 
امام صادق(عليه السلام) فرمود:
 
«براي قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) دو غيبت است :
 
يكي از آنها كوتاه مدت و ديگري بلند مدت است.»
 
امام كاظم(عليه السلام) فرمود:
 
«امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) از ديدگان مردم پنهان مي‌شود ولي ياد او از 
 
دل‌هاي مؤمنان فراموش نمي‌شود.» 
 
امام رضا(عليه السلام) فرمود:
 
«وقتي امام مهدي قيام كند زمين به نور وجود او روشن گردد و آن بزرگوار، ترازوي عدالت را 
 
در ميان مردم قرار دهد؛ پس كسي به ديگري ستم نخواهد كرد.» 
 
امام جواد(عليه السلام) فرمود:
 
«قائم ما آن كسي است كه مردم بايد در زمان غيبت، انتظار ظهور او را داشته باشند و
 
چون قيام كرد به فرمان او گردن نهند.» 
 
امام هادي(عليه السلام) فرمود:
 
«امام پس از من فرزندم حسن و پس از او فرزندش «قائم» است آن كه زمين را پر از عدل و
 
 داد كند چنان كه پر از ستم و جور شده باشد.» 
 
امام حسن عسكري(عليه السلام) فرمود:
 
«سپاس خداي را كه مرا از دنيا نبرد تا آن كه جانشين مرا به من نشان داد. او از نظر
 
آفرينش و اخلاق، شبيه ترين مردم به رسول خداست...». 
 
 الغيبة نعمانى، باب 10، فصل 4، ح 5، ص 176
 
سايت ازمون مجازي مهدويت
 
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلنی من أعوانه وأنصاره آمين 
 


:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392
امام شناسي (٢)امام درآينه قران

 

 
 
درس دوم امام شناسي
 
ای دل شیدای ما، گرم تمنّای تو
 
              کی شود آخر عیان طلعت زیبای تو 
 
                                 گر چه نهانی ز چشم، دل نبود ناامید 
 
                                                    می رسد آخر به هم چشم من و پای تو
 
 @ امام در آينه قرآن
 
قرآن كريم، چشمه زلال ناب ترين معارف الهي و ماندگارترين حكمت‌ها و دانش‌هاي مورد نياز 
 
بشر است.
 
كتابي است سراسر راستي و درستي كه خبرهاي گذشته و آينده جهان را بيان كرده است و 
 
هيچ حقيقتي را فروگذار نكرده است.
 
البته روشن است كه حجم بسيار گسترده حقايق عالم در ژرفاي آيات الهي نهفته است و تنها 
 
آن‌ها كه به عمق معاني آن دست يابند به آن واقعيات پي خواهند برد و آنان اهل قرآن و 
 
مفسران حقيقي آن يعني پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) و خاندان پاك او هستند.
 
قيام و انقلاب آخرين سفير الهي از بزرگترين حقايق جهان است كه در آيات فراواني از قرآن 
 
كريم به آن اشاره شده و روايات بسياري در تفسير آن آيات نقل گرديده است كه به چند نمونه 
 
اشاره مي‌كنيم:
 
در سوره انبياء آيه ١٠٥ آمده است:
 
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرَ أَنَّ الاَْرْضَ يرِثُها عِبادِي الصّالِحُونَ
 
«همانا در زبور پس از ذكر ] تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.»
 
امام باقر(عليه السلام) فرمود:
 
«مقصود از بندگان شايسته‌اي كه زمين را به ارث مي‌برند، امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه 
 
الشريف) و ياران او هستند.» 
 
همچنين در بخشي از آيه ٨٦از سوره هود آمده است:
 
... بَقِيةُ اللّهِ خَيرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
 
«بقية الله براي شما بهتر است اگر مؤمن باشيد.»
 
امام باقر(عليه السلام) فرمود:
 
«وقتي امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ظهور كند بر ديوار كعبه تكيه زند و اولين 
 
سخني كه بر زبان جاري كند اين آيه است.
 
سپس مي‌فرمايد: «اَنَا بَقِيةُ اللّهِ في اَرْضِهِ وَ خَليفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَيكُمْ» من «بقية الله»
 
در زمين و جانشين او و حجّت او بر شما هستم. پس هر كسي بخواهد بر او سلام كند
 
گويد: «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا بَقِيةَ اللّهِ في اَرْضِهِ». 
 
و در سوره حديد آيه ١٧فرموده است:
 
اِعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ يحْيي الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَينّا لَكُمُ الاْياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
 
«بدانيد خداوند زمين را پس از مرگ آن زنده مي‌كند. ما آيات خود را براي شما بيان كرديم، 
 
باشد كه بينديشيد.»
 
امام صادق(عليه السلام) فرمود:
 
مراد اين است كه خداوند زمين را به واسطه عدالت حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه 
 
الشريف) در دوران ظهورش زنده خواهد كرد پس از آن كه به سبب ستم سردمداران گمراهي 
 
مرده باشد. 
 
و نيز در سوره قصص آيه ٥مي‌فرمايد:
 
وَ نُريدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ
 
«و ما اراده مي‌كنيم بر مستضعفان زمين، منّت نهيم و آنان را پيشوايان مردم و وارثان زمين 
 
قرار دهيم.»
 
امام علي(عليه السلام) فرمود:
 
«مقصود از مستضعفان خاندان پيامبرند. خداوند پس از تلاش و رنجشان، «مهدي» اين 
 
دودمان را برمي انگيزد و آنان را به اوج شكوه و عزت و اقتدار مي‌رساند و دشمنانشان را به 
 
سختي ذليل مي‌سازد.» 
 
از نمونه‌هاي بالا روشن مي‌شود كه براي برداشت حقايق از قرآن، تنها نبايد به ظاهر آيات 
 
بسنده كرد؛ بلكه بسياري از واقعيت‌هاي عالم در درون آيات قرآن نهفته است كه اهل‌بيت
 
(عليهم السلام) به عنوان مفسران واقعي قرآن، بيان كنندة آن هستند. بنابراين اگرچه آياتي
 
از قرآن، در ظاهر مربوط به يك رويداد در زمان و مكان خاصي است ولي مانع از آن نيست
 
كه در زمان‌هاي بعد و براي آيندگان، مصداق پيدا كند و دربارة آنان نيز جاري گردد و
 
همين رمز جاودانگي قرآن براي همه نسل‌هاست.
 
بر اين اساس، با اينكه آيه ٥سوره قصص دربارة قوم بني اسرائيل نازل شده و جريان
 
پيروزي آنها بر فرعونيان را بيان مي‌كند ولي در روايات متعدّد اين آيه بر قيام امام مهدي
 
(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و روزگار ظهور او منطبق گرديده است و دقت در متن آيه هم 
 
نشان مي‌دهد كه حاكميت مستضعفان بر مستكبران، يك سنّت و اراده الهي است كه اختصاص 
 
به زمان و مكان و افراد خاصّي ندارد.
 
. پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) در اين باره فرموده‌اند:
 
 «ما في القرآن آية الا و لها ظهر و بطن يعني در قرآن آيه‌اي نيست مگر اينكه ظاهر و باطني 
 
(دروني) دارد.» (بحارالانوار، ج92، ص94.  )
 
سايت ازمون مجازي مهدويت
 
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلنی من أعوانه وأنصاره آمين 
 


:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : دو شنبه 28 مرداد 1392
امام شناسي (١)ضرورت شناخت

 

درس اول امام شناسي
 
                  اللهم كن لوليّك الحجة بن الحسن صلواتك عليه وعلي ابائه
                               في هذه الساعة وفي كل الساعة
 
                ولياوحافظا وقاعدا ناصرا ودليلا وعينا حتي تسكنه أرضك طوعا 
                                          وتمتعه فيها طويلا
 
يا مهدي ! 
 
اول راهيم بر آن شديم كه در راه شناخت تو كه شناخت صراط مستقيم است گامي
 
برداريم !تو خود دستمان گير و به حركت ما بركت ببخش !
 
 بركت كار ما فقط نيم نگاهي از سوي توست!!/
 
مولا جان!
 
تو از قبیله لیلی من از قبیله مجنون
 
تو از سپیده و نوری 
 
من از شقایق پرخون
 
تواز قبیله دریا 
 
من از نژاد کویرم
 
همیشه تشنه و غمگین
 
همیشه بی تو اسیرم
 
براي درك محضرامام بايد تشنه ي ايشان بود ،هر گاه تشنه شديم به دنبال آب هم خواهيم رفت !
 
شاهد اين مطلب گفتگويي  بين استاد وشاگرد است كه خواندن آن خالي از لطف نيست!
 
شاگرد: استاد ، چکار کنم که خواب امام زمان رو ببینم !؟ استاد: شب یک غذای شور بخور .
 
آب نخور و بخواب . ببین چه خوابی میبینی .
 
شاگرد دستور استاد رو اجرا کرد و برگشت.
 
شاگرد:
 
استاد دائم خواب آب میدیدم !‏ خواب دیدم بر لب چاهی دارم آب مینوشم .
 
 کنار لوله آبی در حال خوردن آب هستم ! در ساحل رودخانه ای مشغول....
 
گفت اینا رو خواب دیدم!
 
استادش فرمود :
 
تشنه آب بودی خواب آب دیدی‏ ؛‏ تشنه امام زمان بشو ....تا خواب امام زمان ببینی
 
/مدخل بحث ما حديثي از پيامبر گرامي اسلام صلوات الله عليه وآله است .
 
اين حديث به تنهايي بيانگراهميت شناخت امام است . كه درخانه اگر كس است
 
يك حرف بس است!!/
 
قال رسول الله صلي الله عليه واله وسلم : 
 
من مات ولم يعرف امام زمانه  مات ميتة جاهلية :
 
هركس بميرد درحالي كه امام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهليت مرده است.
(وسائل الشيعه  ج١٦ ص٢٤٦)
 
روایت نامبرده، از فریقین  -شيعه وسني -نقل شده و بسیار مشهور است.
 
در این روایت مرگ کسی که در طول عمرش، امام خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت تعبیر شده است!
 
بدون تردید منظور از معرفت امام، شناخت ظاهرى و شناسنامه ای امام نیست، زیرا دوست و دشمن و موافق و مخالف،
 
در این زمینه یکسان هستند وچنین ملاک ساده ای نمی تواند مرگ کسی را در حکم مرگ جاهلیت قرار دهد. 
 
تمام افرادی که در روز عاشورا مقابل امام حسین (ع) صف آرایی کردند و تشنه خونش بودند و به فجیع ترین شکل،
 
ایشان و خاندان پاکش را به شهادت رساندند، حسب و نسب والای ایشان و اینکه نوه رسول خداست و اینکه پیامبر چه
 
میزان او را دوست داشت و... را به خوبی می دانستند، اما یقینا جایگاه واقعی و مقام امامت او را نمی شناختند!
 
آیا می توان گفت: قاتلین امام حسین (ع) که ایشان را از جهت حسب و نسب و ظاهر به خوبی می شناختند، صاحب
 
معرفت و شناخت امام بودند! یقینا نه؛ پس قطعا مراد از معرفت نامبرده در روایت، شناخت ظاهرى و شناسنامه ای امام
 
نیست بلکه مقصود، شناخت جايگاه والای الهی و اعتقاد به ولايت و واجب الاطاعة بودن اوست.
 
يكي از تكاليف و وظايف مهم و اساسي شيعيان در عصر انتظار مهدي موعود (عج)، معرفت و شناخت آن بزرگوار است،
 
زيرا آن حضرت، امامي واجب الإطاعة است و هر كس كه اطاعتش واجب است بايد صفاتش را شناخت و نسبت به او
 
معرفت يافت تا با شخص ديگري كه مقام او را به دروغ مدّعي است اشتباه نشود، از اين‌رو شناخت مولايمان
 
 
حضرت حجة(عج) واجب و ضروري است. 
 
 
 حضرت  صادق(ع) به فضيل بن يسار فرمود:
 
«هركس امام خود را بشناسد، سپس پيش از آنكه صاحب اين امر قيام كند بميرد به منزله آن است كه در ارتش آن حضرت
 
نشسته باشد، نه بلكه به منزله كسي است كه زير پرچمش نشسته باشد. راوي گويد:
 
بعضي از اصحاب آن حضرت گفتند:
 
به منزله كسي است كه با رسول خدا (ص) به شهادت رسيده باشد.
 
شناخت ومعرفت امام امرى واجب وضرورى است وهيچ عذر وبهانه اى در ترك اين امر پذيرفته نيست وهر كسى كه بدون
 
معرفت وشناخت امام از دنيا برود، مرگ او همانند مرگ زمان جاهليّت ومرگ گمراهان وكافران ومنافقان مى باشد.
 
 
به دليل اهميت موضوع برآن شديم شرح حال امام عصر را به توفيق الهي جمع آوري وارائه كنيم شايد قدمي به
 
سوي ظهور برداريم:
    
 
امام صادق (عليه السلام)مي فرمايند :
 
اعرف امامك فانك اذا عرفته لم يضرك تقدم هذا الامر او تاخر .
 
امام خود را بشناس .اگر امام خود را شناختي چه ظهور زود تر اتفاق افتد يا دير ،به تو زياني نمي رساند.
 
بحار الانوار ،ج52،ص141/غيبت نعماني.
 
-از امام صادق (عليه السلام) سوال شد آيا حضرت قائم (عجل الله تعالي فرجه)به دنيا آمده است ؟
 
حضرت در پاسخ فرمودند:
 
لا ولو ادركته لخدمته ايام حياتي .
 
نه ،ولي اگر زمان اورادرك مي كردم در تمام روزهاي زندگاني ام در خدمت او مي بودم .
 
بحار الانوار ،ج51،ص148/غيبت نعماني .
 
كتاب الكافي مرحوم كليني سرشار از احاديث و روايات ناب اسلام است كه در بين اين احاديث گرانبها بشارتي نيز براي
 
مهدي محبان به چشم مي خورد،مرحوم كليني در الكافي جلد 1،ص371 روايتي از امام محمد باقر عليه السلام با اين
 
مضمون آورده اند:
 
 
«هر كس با معرفت و شناخت امامش بميرد پيش يا پس افتادن اين امر به او هيچ ضرري نمي رساند.كسي كه با معرفت
 
امامش بميرد مانند كسي است كه با حضرت مهدي عج در خيمه اش بوده باشد»
 
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنی من اعوانه وانصاره آمین


:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : دو شنبه 28 مرداد 1392

صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 12 صفحه بعد